Keski-ikäinen, mikä sinusta tulee isona?

Koulunsa päättäneiden ammatinvalintakeskusteluissa monet toteavat, että 15-vuotias on liian nuori päättämään tulevaisuudestaan. Olen samaa mieltä, jos ajatus on se, että päätös tehdään loppuiäksi. Niin ei kuitenkaan kaikilla ole nytkään, tulevaisuudesta puhumattakaan. Loistoesimerkki rakennusmiehestä, joka kouluttautui lääkäriksi, löytyy Helsingin Sanomien jutusta.

Myös meille keski-ikäisille tekee hyvää pysähtyä pohtimaan, mikä minusta tulee isona. Taidot työhön -tutkimushankkeessa kehitämme uravalmennuksen konseptia, jonka avulla asiantuntijat voivat paremmin tunnistaa nykyisiä osaamisalueita ja markkinoilla olevia osaamistarpeita. Oman urapolun suunnittelu auttaa varautumaan työelämän muutoksiin ja parantamaan työllistymiskykyä. Tutkittava valmennuskonsepti sisältää kaksi lähitapaamista ja kolme itseopiskelutehtävää.

Kevään aikana Taidot työhön -valmennuksen osallistujat ovat kertoneet, että erityisesti keskustelut vertaisten kanssa ovat olleet hyödyllisiä. Joku totesi, että nykyinen työ ja työpaikka ovat sopivat ja että hän keskittyy osaamisen ylläpitämiseen. Toinen voimaantui vihdoin päivittämään CV:n ja Linked In -profiilinsa ja ryhtyi aktiivisesti hakemaan mielenkiintoista työtä.

Ne, jotka olivat ”työnantaja-avusteisessa-uratilanteessa” (lue: yt-neuvottelut) saivat uutta näkökulmaa ja vertaistukea pyrkimyksilleen. Pari tuli ihan uteliaisuudesta katsomaan, mutta intoutui tekemää uusia suunnitelmia.

Taidot työhön -valmennukseen osallistujat tunnustivat, että yksi aktiivisen urasuunnittelun haasteista on ollut ryhtyminen, tai pikemminkin sen puute. Muitakin ilmaisumuotoja käytettiin kuten ”ajanpuute”, ”en tiedä mitä tekisin” ja ”ihan hyvä on ollut näinkin”, samaa juurisyytä kaikki.

Nyt Taidot työhön -kutsu toimi tarpeellisena herätteenä. Jo näiden kokemusten perusteella voi todeta, että keskiuralla olevat työntekijät tarvitsisivat enemmän palveluja uravalmennukseen ja osaamisen kehittämisen kartoitukseen. Yli 40-vuotiaat ovat juuri sopivan ikäisiä suunnitelmaan tulevaisuuttaan!

Niina Jallinoja, lehtori, tohtorikoulutettava, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
 


Tutkimuskonsortio